”Apostlarna samlades hos Jesus och berättade för honom om allt de hade gjort och vad de hade undervisat om. Han sade till dem: ”Följ med mig bort till en öde trakt, så att vi får vara ensamma och ni kan vila er lite.” Det var så många som kom och gick att de inte ens fick tid att äta. De gav sig av i båten till en öde trakt för att vara ensamma.” Mark 6:30-32

Detta är ett av mina favoritbibelord. Jesus visar stor omsorg om sina vänner, lärjungarna och apostlarna som han inte för så länge sedan hade sänt ut. Nu var de återsamlade och berättade om allt de varit med om. Trötta av arbete, upplevelser och nya erfarenheter. De behövde kliva åt sidan ett tag, komma till en annan plats. En plats som inte var fylld av så mycket, en öde trakt. Som en bensinmack. Vi kör av från den stora vägen för att tanka. Ett måste för att kunna köra vidare mot målet.

Det tredje budet lyder: ”Tänk på vilodagen så att du helgar den”. Låt oss tänka på de tio budorden, inte som tunga, krävande och ouppnåeliga påbud, utan något som av omsorg getts oss av Gud. I skapelsens morgon, berättas det i 1 Mos: 2:1 ff att Gud vilade från sitt verk.

Vi kan tala om siestan, pausen, under dagen. Nattens vila. Semestern som vi ser farm emot under arbetsåret. Sommarlovet. Retreaten vi vill komma iväg på för att hämta andan, komma i fas när mycket snurrar på. Fastan, att skala av och få koncentrera sej på bara några få ting och släppa det andra för en tid. Musikstycket som genom sina pauser får ett alldeles särskilt lyft.

Sommaren är för många en tid att stanna upp, gör något annat än allt det vanliga och inte ha så många järn i elden. En viktig tid. En förutsättning för våra liv.

Att hitta sina pauser, rytmen under dagen, veckan, året, ja i livet. Vi misslyckas gång på gång och jag kan bara tala för mej själv, att jag så väl behöver de där Jesusorden i mitt öra: ”Följ med mej bort….” Eller är det kanske egentligen hem vi kommer. Landar hos oss själva, hos Gud, i våra liv.

Jag hoppas att din sommar också fått innebära något av detta, en siesta, fasta från det vanliga, paus, retreat, vila…..

Så får vi se fram emot en ny termin i Equmeniakyrkan Hallunda. Leva med förväntan och lyhördhet. Vad vill du visa oss, Jesus? Ta med oss på nya äventyr! Sänd oss ut, kalla oss samman och låt oss få stiga i båten, och hitta en strand att vila på, tillsammans med dej.

Välsignelse från Gud, som skapar och bär, som älskar och kämpar, som förnyar och ger liv, må omsluta oss till vila och trygghet, må utmana oss till äventyr och kamp.

September 2017