Påskens vittnen

-”Jag förstår det inte, men tack ändå!”

Så tänker jag om Påskens budskap. Det är ett mysterium och precis som för de första lärjungarna är det inte så lätt att ta in, att Jesus verkligen uppstod och lever igen. De var förvirrade, fyllda av både bävan och glädje. Det var en korsväg. Skulle de gå tillbaka till sina ”gamla liv” och tänka att allt var slut nu, eller skulle detta bli en helt ny början, ett nytt liv för dem alla? Vi vet att Jesus visade sej för lärjungarna och många fler, de fick personliga erfarenheter av den levande, uppståndne Jesus.

Det var så liten och försagd den kristna kyrkan var från allra första början, men i dag vet vi att det finns trossyskon utöver hela jorden och vi samlas till gudstjänst och lever församling också i Equmeniakyrkan Hallunda år 2016.

Ett under och ett mysterium. -”Jag förstår det inte, men tack ändå!”

När Jesus mötte lärjungarna efter påsken förnyade han sin inbjudan och kallelse till dem: -”Följ mej!” Det är en inbjudan också till dej och mej. Vi får vara påskens vittnen!
När Jesus mötte lärjungarna efter uppståndelsen, i Galileen, sa han till dem: -”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Må den Gud som i sin uppståndelse ger oss seger över all ondska och död. Må den Gud som kan nyskapa våra liv nu välsigna oss och sända oss ut att fylla hela världen med Hans evangelium. I Faderns, Sonens och den heliga Andens kraft och glädje.

April 2016

Påskliljor