Utdrag från Folkhälsomyndighetens hemsida

Den 29 september tas flera restriktioner bort, exempelvis begränsningarna för hur många som får delta i en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning. [Anm. Vilket en gudstjänst eller annan samling i kyrkan är.]

Folkhälsomyndigheten bedömer att covid-19 är en sjukdom som vi måste lära oss att leva med i samhället och arbetet med testning och smittspårning ute i regionerna måste fortsätta. Skulle utvecklingen vända till kritiska nivåer finns en beredskap att införa restriktioner igen.

– Vaccination är det mest effektiva verktyget vi har. Det viktiga arbetet med att nå personer och grupper som ännu inte har vaccinerat sig måste därför fortsätta, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.

Hur vi gör i Equmeniakyrkan Hallunda

När vi möts i kyrkan - även efter 29 september 2021 - måste vi se till att det finns möjlighet till avstånd mellan oss, att det inte blir trängsel, att vädra lokalerna ofta och stanna hemma om man har minsta sjukdomssymtom samt hjälpa till med information kring vaccinering.